Robinson
autója adatai
Széria: 5
Típus: E60
Kivitel: Sedan
Modell: 530d
Évjárat: 2005

státusz Robinson

BMWfanatic

Elismertség: 20% (662 pont) | Hozzászólások: 3229

Elküldve: 2009. október 20. kedd, 19:21


A BMW a közeljövõben tovább csökkenti autóinak fogyasztását és károsanyag-kibocsátását. A valóban hatékony Efficient Dynamics után új irányt vettek a fejlesztések Münchenben, amelyek újabb decilitereket jelenthetnek.

A három újdonság közül egyrõl, a hõkapszuláról már beszámoltunk olvasóinknak. Münchenben olyan burkot építettek a belsõ égésû motor köré, amely igen hatékonyan tartja a hõt, a leállítás után 12 órával ugyanis még mindig 40 fokos a blokk hõmérséklete. Mivel az átlagautósok ennél kevesebb ideig hagyják állva kocsijukat, a rendszer valóban kiküszöbölheti a legtöbb hidegindítást. A gyártó mérnökeinek számításai szerint minden egyes celsius fok megtartása 0,2%-kal csökkenti a fogyasztást. Az elsõ prototípus már el is készült, a mérnökök az autó padlójában használatos szigetelõanyagokkal burkolták be a motort. Mivel a benzinben lévõ energia egyharmad része távozik a kipufogógázokkal hõ formájában, a BMW-nél ide is koncentrálnak. A második fejlesztés egy termoelektromos generátort takar, amely félvezetõk segítségével áramot termel a hõbõl. A generátort közvetlenül a motor mögé beépítve 250 W energia nyerhetõ, amely egy hétköznapi körülmények között használt 5-ös BMW teljes elektromos fogyasztásának a felét teszi ki. A bajorok saját számításai szerint az elektromos fogyasztók a modern autók fogyasztásának már 3-8%-ért felelõsek, úgyhogy ezen a területen is jó néhány deciliter nyerhetõ. A harmadik fejlesztés is a kipufogógázhoz tartozik, amelynek hõjével fûthetnénk az utasteret. Ez fõleg a dízeleknél jelenthet jelentõs fogyasztás-csökkenést, mivel a modern öngyulladós egységeknek olyan kicsi a hulladékhõjük, hogy külön elektromos fûtõegységet kell beépíteni az utastér melegen tartására, ez pedig nagyban növeli a fogyasztást.

A BMW a fent soroltakon kívül más trükkökkel is kísérletezik, például változtatható aerodinamika az orr-részen, a fékezési energia hatékonyabb felhasználása, vagy épp fejlettebb navigáció, amely a forgalmi akadályokat is figyelembe veszi, így kevesebb gyorsításra és fékezésre van szükség. Az itt felsorolt újdonságok néhány éven belül szériagyártásba kerülhetnek, bár pontos idõpont egyiknél sem ismert.

forrás: A5.hu