Robinson
autója adatai
Széria: 5
Típus: E60
Kivitel: Sedan
Modell: 530d
Évjárat: 2005

státusz Robinson

BMWfanatic

Elismertség: 20% (662 pont) | Hozzászólások: 3229

Elküldve: 2009. augusztus 15. szombat, 12:45




BMW X6 ActiveHybrid

A BMW ismét alaposan feladta a leckét a konkurenciának, megépítette a bolygó legerõsebb hibrid autóját. Az X6 ActiveHybrid névre hallgató modell 20 százalékkal kevesebbet fogyaszt és ugyanennyivel kevesebb káros anyagot bocsát a légkörbe, mint hagyományos benzinmotoros társa. A hajtáslánc fõ alkotóelemei a kiváló, 407 lóerõs 4,4 literes V8-as ikerturbós benzinmotor, a 91 és 86 lóerõs elektromotorok, a 2,4 kWh kapacitású Ni-MH akkumulátor, valamint a hétfokozatú automataváltó. A rendszer összteljesítménye elismerésre méltó 485 lóerõ és 780 Nm, amivel az X6 ActiveHybrid maga mögé utasítja versenytársait. Százra 5,6 másodperc alatt gyorsul fel a 2,5 tonnás jármû, míg átlagfogyasztása 9,9 liter, széndioxid-kibocsátása pedig 231 g/km.



Ahogy a full hibridek esetében lenni szokott, a hibrid X6 is haladhat tisztán elektromos üzemben, csak a belsõ égésû motorral, vagy pedig a motorok együttes erejével. 60 km/óráig használható a villany mód, utána a benzinmotor belép a hajtásba. Ugyanakkor lassításkor, 65 km/órás sebesség alatt a belsõégésû egység automatikusan lekapcsol. Motorfék üzemben és fékezéskor a kinetikus energia elektromos energiává alakul át és a 2,4 kWh kapacitású NiMH akkumulátorban tárolódik el. Az elektromotorok szükség esetén be is segíthetnek a fékezésbe.

A központi elektromos irányító egység biztosítja a belsõégésû motor és az elektromotorok közötti interakciót. A magasfeszültségû egyenáramot háromfázisú váltakozó árammá alakítja a két elektromotor számára. De ez koordinálja a benzinmotor és az elektromotorok közötti nyomaték- és teljesítmény elosztást, valamint a váltófokozatok kiválasztását is menedzseli. Az intelligens összkerékhajtás elõnyei hajtási módozattól függetlenül érvényesülnek.



A nagyteljesítményû akkumulátor egyébként nemcsak az elektromotorokat táplálja, hanem a fedélzeti 12-voltos hálózatra kötött fogyasztókat is ellátja energiával. Így az elektromechanikus szervokormány és a klímakompresszor mûködõképes marad akkor is, ha a benzinmotor nem üzemel.

A BMW ActiveHybrid X6 kívülrõl a kiemelt, Powerdome motorháztetejérõl, a 19 vagy 20 colos áramvonalas kialakítású könnyûfém kerekeirõl, továbbá egyedi Bluewater kék fényezésérõl ismerhetõ fel.

BMW ActiveHybrid 7



A BMW ActiveHybrid 7 a ma elérhetõ legfejlettebb hibrid technológiát hasznosítja. Ikerturbós V8-as benzinmotorjához egy háromfázisú szinkron elektromotor kapcsolódik; a rendszer összteljesítménye 465 lóerõ és 700 newtonméter. A hibrid luxuslimuzin 4,9 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/órára, végsebessége pedig elektronikusan limitálva 250 km/óra. Ehhez képest az ActiveHybrid 7 szabványos átlagfogyasztása 9,4 liter 100 kilométeren, széndioxid-kibocsátása pedig 219 g/km.

A BMW ActiveHybrid 7 egyedi hajtásláncába a legmodernebb lítium-ion akkumulátort integrálták, a sebességváltást pedig egy nyolcfokozatú automata egység végzi. A váltómûvel összeépített villanymotor 20 lóerõt és 210 Nm nyomatékot generál. Ha a sofõr fékez, a villanymotor generátorként funkcionál és tölti a lítium-ion akkut. Ez a csomagtérben elhelyezett nagyfeszültségû akkumulátor táplálja gyorsításkor a villanymotort, valamint a klímakompresszort is. Ahogy az X6 esetében is, a fedélzeti 12-voltos hálózat számára is ez a telep biztosítja az energiaellátást.



Az elektromos hajtás a 7-es BMW esetében nagyban növeli a hatékonyságot. Gyorsításkor érezhetõen nagyobb dinamikát ad, állandó sebességnél pedig leveszi a terhet a benzinmotor „válláról", mérsékelve ezzel a fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást. Természetesen a hibrid 7-esbe automatikus start/stop rendszert is szereltek; s ha nem jár a benzinmotor, a klímaberendezés akkor is hûti az utasteret.

A BMW ActiveHybrid 7 kívülrõl 19 colos turbina dizájnú könnyûfém kerekeirõl, ActiveHybrid feliratairól és Bluewater kék fényezésérõl ismerszik meg, egyébként pedig normál és hosszú tengelytávval is rendelhetõ. Utóbbi a hátsó komfortra helyezi a hangsúlyt - 140 mm-rel hosszabb tengelytávú. Mindegyik modellben széria az adaptív lengéscsillapítás, de extraként a hosszú tengelytávú modellhez légrugózás is választható.

Érdekességként még annyit, hogy a hibrid 7-es limuzin nagyfeszültségû hálózata egy esetleges ütközés pillanatában azonnal lekapcsol.

forrás: autoblog.hu