- autója adatai
- Széria: 3
- Típus: E46
- Kivitel: Sedan
- Modell: 320d
- Évjárat: 2000
Elküldve: 2014. december 21. vasárnap, 10:52
nyau01 írta: szia ezzel kapcsolatban egy érdekes dolgot vettem észre miért világit a hűtöfolyadék jelzöje alap állapotban azt jelzi van benne de ha 3-4x odalépek neki 4000 res fordulatig a kiegyenlitő tartályból eltünik az összes viz ha várok kicsit visszajön és a jelző ismét azt mutatja hogy normál szinten vanmormota26 írta: Na mostmár tényleg unom,!! Ide leírtam eddig mik voltak a problémák. Kezdődött egy hűtő cserével, mert tünt el szép óvatosan a víz. azután nem volt probléma kb 2 hétig, utána folyamatosan ki ki villant a "sárga hűtő " lámpa. Jó, ki lett cseréve a vízpumpa és a termosztát, ment kb 1 hónapig és most megint ott járok h iszonyatos nyomás van a rendszerbe, tegnap előtt este 10 órakkor álltam be a garázsba, és ma 14:00 kor álltam ki, mielőtt meglestem a sapka alatt mi is zajlik, felnyitom, és látom h totálisan tele van hűtőfolyadékkal , egészen felér a sapkáig, mikor kb 1 hete még a normál szinten állt benne a víz. Valakinek további ötlet ? ( a légtelenítést teljesn kizárom h légteleníteni kell, nem hiszem el h kb lassan 1 éve lesz meg h 30 szor kell ennyi idő alatt légteleníteni, 8 éve van egy fiat puntónk egyszer nem kelett, előtte volt 2 autóm azzal se volt ilyen probléma. ) a Hengerfejen kívül maradt még vmi olcsóbb probléma , h csak a legvégsőbb esetben kelljen megontani a motort? Csak ugyebár fehér füstöt nem látok mögötte ( pontosabban h most hideg van így van egy kevés, de az szerintem nem az), nem olajos a víz és az olajnál sem látok semmiféle habot elszíneződést , és a hűtősapkánál sincs semmi .
Üdv. Esetedben mi okozhat ekkora nyomást?! Ha kizárod, hogy a hengerfej gátas és a kompressziós nyomás nem dolgozik bele a folyadék oldalba akkor: 1. Hűtőfolyadék útja elzáródik, dugulás stb. csökken a keresztmetszet nő a nyomás. Ezt ha kizárjuk, mert új a hűtő, termosztát stb. akkor marad a vízpumpa, ez biztosítja a hűtőfolyadék áramlását (keringetést). Ez is új, kilőve. Ha a csövek is egészségesek és a hengerfej is hibátlan,akkor marad a légbuborék.A gőz hőmérséklete atmoszferikus nyomáson 100 °C és mintegy 1600-szor nagyobb térfogatot igényel, mint a víz. Ez már okozhat ekkora nyomást. Tescos ötliteres fagyállót felejtsd el,(nekem 2db termosztátot evett meg) inkább g12 rózsaszin cucc. Elcsépelt tudom, de marad megint a légtelenítés. Elég nehéz légteleníteni rendesen. Találtam neked egy leírást, még annyi, hogy az autó orra magasabban álljon egy kicsit mikor csinálod mert a hengerfejben megtud szorulni légbuborék. Itt leírta valaki átfogóan: Létezik egy fogalom, amit úgy hívnak: hőtágulás. A folyadékok (de a gázok és a szilárd anyagok is) a hőmérséklet növekedésének hatására megnövelik a térfogatukat. A zárt folyadékhűtésnél ezen jelenség káros hatásának kiküszöbölésére építik be a kiegyenlítőtartályt vagy tágulási tartályt (ki hogy hívja). A tartály a hűtőrendszer legmagasabb pontján van és a hűtősapka szabályozza benne a folyadékáramlást. A hűtősapkában van egy szelep, ami bizonyos nyomás fölött kinyit, engedi a hűtőből kiegyenlítőtartályba áramolni a folyadékot, a nyomáscsökkenés hatására lezár, majd további nyomáscsökkenésre újra nyit, ekkor pedig a kiegyenlítőtartályból áramlik a hűtőfolyadék a hűtő irányába. Így a hűtő (és vele együtt az egész hűtőrendszer) hidegen és melegen is teljesen tele van folyadékkal, nincs benne légbuborék. Hidegen kisebb térfogatú a hűtőfolyadék, a kiegyenlítőtartályban alacsonyabb a szint. Ahogy melegszik és tágul a folyadék, a kiegyenlítőtartályba megy a felesleg, hogy lehűléskor újra onnan pótlódjon.
Na de mi van, ha túl alacsony a szint? Felmelegedéskor a nyomás a szelepen át kiküldi a folyadékot a kiegyenlítőbe, ott megemelkedik a folyadékszint, lehűléskor pedig lefolyik a felesleg. De van, hogy a szelep még nyitva van, mert alacsony a nyomás, a kiegyenlítőből viszont már elfogyott a folyadék. Ilyenkor mi megy be?
Úgy bizony: levegő. Fellevegősödik a hűtőrendszer, nem lesz meg benne a szükséges túlnyomás (üzemi körülmények között a nyomás magasabb benne a légkörinél, ezért 100 fokon még nem forr fel a hűtőfolyadék), felforr a víz, a légbuborék pedig biztos, hogy rossz helyen lesz: vagy a hengerfejben, ahol a legintenzívebb a hőtermelés, vagy a fűtőradiátorban, ami meg így nem fog meleget fújni.
Éppen ezért a kiegyenlítőtartályban olyan szinten kell állnia a hűtőfolyadéknak, hogy teljesen hideg motor mellett is legyen benne némi tartalék, biztosan ne szívjon levegőt a hűtőrendszer. Egy idő után úgyis csökkenni fog a szint a párolgás és a tömítéseknél fellépő veszteségek miatt. De csak halkan jegyzem meg: jó állapotú motornál ezek nagyon kicsi szintcsökkenést jelentenek és a hűtőfolyadékot egyébként is cserélni kell bizonyos időközönként, újra beállítva a szintet.
A kiegyenlítőtartályon szokott lenni szintjelzés, ez azt a szintet jelöli, amin hidegen állnia kell a hűtőfolyadéknak. Melegen ennél magasabb a szint, de amíg nem nyomja ki a sapka alatt, nincs gond. Erre a szintre kell feltölteni a kiegyenlítőt, majd be kell indítani a motort és légteleníteni kell a hűtőrendszert. Ez újabban a motor járatásával, esetleg a gumicsövek nyomkodásával történik. Én mondjuk más trükköt szoktam alkalmazni: leveszem a hűtősapkát, ott töltöm szintre a hűtőt (hamarabb megvan, mint várni, hogy a sapka szelepén át töltődjön), levett sapkával légtelenítek, újra szintre töltöm és utána töltögetem a kiegyenlítőtartályt.