Neue klasse - A BMW 50 évvel ezelőtti forradalma - első rész

2011. április 28. csütörtök 21:13, gampetibor


50 évvel ezelőtt a BMW forradalmat robbantott ki az autógyártás terén. A forradalom Frankfurtban az IAA rendezvényen robbant ki amikor a BMW bemutatta annak az autócsaládnak az első tagját amit úgy neveztek az "Új osztály” / Neue klasse / BMW 1500. Az "Új osztály” egy teljesen új vonalat indított a compact sedan-ok terén ami az BMW 1500-as modellel kezdődött és a híres BMW 2002-es modellel ért véget a 70’-es évek végén.

Neue klasse - A BMW 50 évvel ezelőtti forradalma - első rész

képek megtekintése

Az "Új osztály" autói tették azzá a BMW-t ami lett és amiről ma is az jut eszünkbe: sportos kis autók. A BMW autógyártó tehetsége azonnal visszatükröződött mivel ezek az autók népszerűségükkel hozzásegítették a céget, hogy a BMW egy igazi nemzetközi autómárkává lépjen elő, amit mi sem bizonyít jobban, mint például a rendkívül nagyszámú export Amerika minden területén.

A BMW 1500 világpremierjét ünnepli

A két müncheni középkategóriás prototípus egyike szűzies fehérben ragyogott egy forgó talapzaton, elzártan a külvilágtól. Néhány méterrel odébb az ikertestvére csábította a látogatókat hogy, lépjenek közelebb, érintsék meg bátran vagy netán üljenek be a kormány mögé. Akinek sikerült helyet szereznie a térdig érő korlát előtt az akadálytalanul gyönyörködhetett a lenyűgöző négyajtós modellben amint az lassú piruetteket írt le a forgópadon. Az első lökhárító alatt elhelyezett lapos táblán voltak olvashatóak röviden összefoglalva a modell legfontosabb élvonalbeli tulajdonságai: négy hengeres, soros elrendezésű motor, 75 lóerő 5500-as percenkénti fordulaton, 5 csapágyas főtengely, OHC, első lengéscsillapító, hátul félig záró karok, elöl tárcsafék, 150 km /óra-s végsebesség, tömeg /teljesen teletankolva/ kb. 950 kg. Az első alkalommal még a mellette álló feltűnően elegáns 8 hengeres coupe sem tudta csökkenteni a szinte mágneses vonzalmat amit az új modell sugárzott.

A 40. IAA kiállításon mint eddig még soha a BMW 1500 lett a középkategóriás álomautó a kb. 950000 látogató számára- a rekord látogatószám és szolgáltatás a bizonyítéka annak is hogy, megnőtt a társadalom érdeklődése az autók iránt. Ami viszont még ennél is fontosabb, hogy az autós világ is úgy gondolja, hogy a BMW ezzel a bemutatkozással egy szép, ígéretes jövő előtt áll. " A BMW 1500 tényleg rendkívül sok új dolgot kínál ahhoz, hogy kitűnjön a 1.5 literes autók tömegéből és egy olyan technikai kizárólagosságot kölcsönözzön magának amit a legtöbb ember három betűben tud összefoglalni BMW." írta Németország vezető autós magazinja. A négyajtós modell meggyőző, letisztult, áttekinthető modern vonalvezetésű: " Ez egy gyöngyszem a négyajtós sedan-ok kiállításában. De reméljük, hogy ez a négyajtós sedan-ok legszebbike egy napon kapható lesz a megjelölt áron." A BMW 8500 német márkában állapította meg az 1500-as várható árát ami ár –érték szempontjából rendben is van de messze nem olcsó.

Az új autó érkezését nem is lehetett volna jobban időzíteni. Németországban az átlagos jövedelmek – ami kezdetben az 1500-as modell fő célpiaca volt – tíz százalékkal emelkedtek a 60’-as évek elején és 1961. –ben már 6723 német márkában volt megállapítva. Szintén ebben a z évben Németországban az új autóra regisztráltak száma átlépte az 1 milliós küszöböt. Az emelkedő jövedelmek mellett persze növekedtek az autókkal szemben támasztott elvárások is, amiket a BMW az akkori modellválasztékával nem tudott kielégíteni. A konzervatív nyolc hengeres négyajtós – közismert nevén a "Barokk angyal" – és az agilis 700-as sorozat kis autói között nem volt mit kínálnia a feltörekvő középosztály számára. Ugyanakkor egy folyamatban lévő szerkezetátalakítási folyamat teret adott az egyéni gépjármű osztályok számára. Mint például a mikroautó kategória 1958.-ban ami állandóan bővül magába foglalva a BMW-t is az Isetta-val. Ahogy ennek az autóosztálynak a jelentősége csökkent, ugyanolyan százalékban nőtt az alsó középkategóriába tartozó autókra – mint a BMW 700-as modell – regisztráltak száma. Ezekhez hozzájárult még az a tátongó rés is a középosztályú autó tartományban amit a Borgward Isabella prémium modell hagyott maga után, amikor a Bremen-alapú autógyár csődöt jelentett az IAA előtt pár héttel. A BMW-nek egyértelmű szándéka volt az, hogy az 1500-as modellel pótolja azt a rést amit a Borgward hagyott maga után a közép autó osztályban, miután közétette több mint 4000 egység eladási adatait 1961.-ben.

1960: tőkeemelés a fejlesztés és a gyártás érdekében

BMW 1500 a középkategóriás álomautó


Bizonyos szemszögből ennek a teljesen új modellnek a bevezetése egy hazárdjáték volt. Ugyanis 1959.-ben a banki csőd már elérte a BMW-t is és arra kényszerítette, hogy eladja a Daimler-Benz-t.

A BMW imázs zászlóshajóinak – BMW 503 és a BMW 507 – a gyártása 1959.-ben véget ért, ám ez sem produkált elég szabad kapacitást az új nagy volumenű jármű gyártásához. Eldöntötték, építenek egy teljesen új üzemcsarnokot a München – Milbertshofen - i telepen kifejezetten az új "középosztályú autó" – ugyanis ez volt az eredeti belső elnevezése - gyártásához. Ahhoz , hogy a szükséges tőkét felhalmozzák a BMW 1960.-ban először csökkentette saját tőkéjét 30 millióról 22,5 millió márkára majd később visszaemelte 60 millióra. Ezzel biztosították a szükséges elemeket az üzemhez és a fejlesztéshez. Azzal a z elképzeléssel, hogy ez egy új korszak hajnala volt a médiának bizonyos fenntartásai voltak amiknek idő előtt hangot is adott: " A BMW már kilábalni látszik a bajból, ám csak akkor mondhatjuk, hogy megnyerte a játszmát ha a most Frankfurtban látható BMW 1500-asnak megkezdik a gyártását és értékesítését.

A müncheni fejlesztőmérnökök minden szünetet kiktattak annak érdekében, hogy tartani tudják a menetrendet amit a modell piaci bevezetéséhez kötöttek 1962. nyarára. Végtére is az első vásárlók már az IAA során megkötötték a szerződéseket amiben 1962. második felében történő átadás szerepelt. " Megvagyunk győződve róla, hogy a kísérleti sorozat jövő év júniusára elkészül"- ígérte Paul Hahnemann az értékesítési vezető nem sokkal a frankfurti kiállítás után. " A termelés a tervek szerint pedig júliusban indul majd." A közbeeső időszakban rengeteg pletyka ütötte fel a fejét. 1962. áprilisában egy türelmetlen főcím szerint – " Mikor lesz már végre valami a BMW 1500-asból?" ugyanis a sorozatgyártás nem fog megkezdődni 1962. augusztusáig amikor is a gyár szokásos ünnepi leállása után újraindítják a termelést, emellett a pesszimisták még a tervezett ár 10.000 márkára emelkedésétől is tartottak.

Tény, hogy a projekt pontosan a menetrend szerint haladt. 1962. júniusának az elejére az előrendelések száma elérte a 25.000-et. A BMW sajtóosztálya meghívott egy csomó autós újságírót Rottachba, bajor országba, a Tegernsee-hez a BMW1500-as első tesztvezetésére: " Megcsináltuk: a tervezési fejlesztés befejeződött, a tervező mérnökök kalkulációi és mérlegelései minden szinten megerősítést nyertek a kémény és fárasztó autópályán és alsóbbrendű utakon végzett tartóssági tesztek alapján. és egy új lenyűgöző state – of - the – art acélszerkezetes üzemcsarnok már el is készült Milbertshofen-ban kifejezetten a BMW 1500-as modell sorozatgyártásához."

A design Giovanni Michelotti keze nyomát viseli

Számos Újságíró szerint az úgynevezett " Neue klasse " Új osztály volt az előfutára annak az áttörésnek, amit a BMW véghezvitt az autógyártás terén nevezetesen a globálisan kívánatos modern autó megalkotása. A tágas négyajtós forma valami kiemelkedő mértéktelen stílusosságot képviselt, sőt vonalai annyira finomak, átláthatóak és áramvonalasak aminek köszönhetően úgy gondolták biztos ki fogja bírni az idő próbáját. A design nem volt túl konzervatív, ugyanakkor az amerikai stílus sem befolyásolta inkább az olasz autókra emlékeztetett. Ami nagyon meglepő volt: az 1500-as modell stílusának kidolgozásakor a BMW vezető stylistja Wilhelm Hofmeister kikérte Giovanni Michelotti tanácsát akivel egyébként már dolgozott együtt a BMW 700-as modell tervezésekor. Hofmeister csapata felhasználta és megvalósította Michelotti terveit aminek köszönhetően egy dísztelen, letisztult modern testet öltött az autó aminek hűtőrács panelei a BMW 507-es korszakra emlékeztettek.

Amikor Herbert Quandt megpillantotta a végleges terveket, ragaszkodott hozzá, hogy visszaállítsák a klasszikus BMW kettős vese elrendezésű hűtőrács paneleket. A tervezők gyorsan megalkották a páros vese rácsokat és pontosan a hűtőrács közepén helyezték el ezzel megalkotva a BMW új arcát. A vese formájú hűtőrács több mint dísz, kulcsfontosságú elem - aminek része a fényszóró is - ami nagyobb figyelmet kapott mint valaha. Még egy részlet ami - kettős bemutató lett – a BMW 3200-as és az új középkategóriás autón is megjelent: az átmenet a C oszlop és a karosszéria között már nem volt hosszú és kerek.

Ennek az átalakításnak kezdetben teljesen egyszerű oka volt: a kibővített biztonságot szolgálta a C oszlop ami egy teljesen fémből készült elem a tető gyengeségeinek kiküszöbölésére. A későbbiekben ez a forma a BMW stílusjegyévé vált amit a kifejlesztő Wilhelm Hofmeister tiszteletére "Hofmeister kink"-nek neveztek el.


Neue klasse - A BMW 50 évvel ezelőtti forradalma - első rész Neue klasse - A BMW 50 évvel ezelőtti forradalma - első rész Neue klasse - A BMW 50 évvel ezelőtti forradalma - első rész Neue klasse - A BMW 50 évvel ezelőtti forradalma - első rész Neue klasse - A BMW 50 évvel ezelőtti forradalma - első rész Neue klasse - A BMW 50 évvel ezelőtti forradalma - első rész Neue klasse - A BMW 50 évvel ezelőtti forradalma - első rész Neue klasse - A BMW 50 évvel ezelőtti forradalma - első rész Neue klasse - A BMW 50 évvel ezelőtti forradalma - első rész Neue klasse - A BMW 50 évvel ezelőtti forradalma - első rész


Komment írása



Még nincsenek kommentek ehhez a cikkhez.



Legfrissebb
Az új BMW M5 mutatja be a valaha készült legintelligensebb összkerékhajtást
Exkluzív különkiadást kap a BMW 6-os sorozat
Az új BMW 5-ös Touring - képek, videók
Átadták az első állami támogatású elektromos BMW i3-ast
BMW 530e iPerformance plug-in hibrid
Kétszáz példányban készülő BMW M4 DTM Champion Edition
BMW Dingolfing: Jöhet az új 5-ös sorozat
Íme a vadonatúj BMW M5 Competition Edition




További cikkeink
Nagypályások csatája
Nagypályások csatája

A 2012. évi Hell Energy Országos Drift Bajnokság második felvonása következik május 27-én. A helyszín nem más, mint a máriapócsi RabócsiRing, Magyarország első számú drift pályája. A fallal övezett megújult nyomvonal idén új áldozatokat szedhet, azonban hazánk legerősebb drift bajnokságában szereplő profi versenyzők már készen állnak a megmérettetésre. tovább »


Legyártották az utolsó X3-at is
Legyártották az utolsó X3-at is

Na persze ez így nem teljesen igaz. A jelenlegi verziót nem gyártják csak tovább, elérkezett a generációváltás ideje. A jelenlegi modellből 605.498 darabot gyártottak, ebből az utolsót a BMW osztrák partnerének, miközben dél-karolinai Spartanburgban már meg is kezdődött a következő generáció gyártása. tovább »


GYMKHANA - Vágod már mi az?
GYMKHANA - Vágod már mi az?

Az autósport egyik legújabb őrülete immáron egy éve van jelen Magyarországon, most hétvégén pedig első alkalommal rendeznek kifejezetten éjszakai versenyt a tököli repülőtéren. A drift, gyorsulás és szlalom elemekkel tűzdelt óriási koncentrációt igénylő autósportnak egyre több hódolója van. Nem véletlen, hiszen sokan szeretnének Ken Block nyomába érni... tovább »


Dumálunk vagy versenyzünk? - Drift GP Hungary
Dumálunk vagy versenyzünk? - Drift GP Hungary

A DriftGP Hungary a hazai autósport történetében ismét valami újat alkot a gymkhana és a drift szakág országos bajnokságában. Az eredeti kiírástól eltérően ugyanis egy időben egy helyen kerül lebonyolításra mindkét futamsorozat záróakkordja. Szeptember 10-11-én a tököli reptér aszfaltján garantált látványban lehet részünk! Két pályán egymás mellett profi és amatőr drift és gymkhana versenyzők fognak megküzdeni az év utolsó bajnoki fordulóján. tovább »