BMW 3 teszt: vége a hátsókerekes korszaknak

2009. január 23. péntek 23:43, Robinson


"Egy BMW vezetését nem lehet elfelejteni, akárhányszor újra módom van rá, fülig ér a szám. Pedig ez csak egy hármas dízel megint. Sajátos élményt ad, öröm vezetni."



Szinte láthatatlanul ugyan, de egy holdfényes éjszaka alatt megújult a hármas BMW. Szexibb a hátsója, izgalmasabb az orra, kényelmesebb a belseje és okosabb a fedélzeti elektronikája. A négy izzó fénygyûrû és a vörös hátsó csíkok révén állandó nappali világítással jelezzük létezésünket.



Ami nem változott: a precíz kormányzás, a kemény futómû, a sportos vezetési élmény, a körülményes be- és kiszállás, a takarékos és nyomatékos dízelmotor. A riszálás azonban nem hiányzott, tesztautómban ugyanis egy új generációs xDrive dolgozott, amely egy pillanatra sem adta át a vezetõnek a hátsókerék-hajtás olykor hajmeresztõ élményeit. Farolni, megcsúszni, kisodródni normális tempónál alig lehet, nagy gázzal jeges úton természetesen számtalanszor sikerült. Csak az íze végett…



A kormány természetesen M-logós, ennek megfelelõen vaskos, még kesztyûben is biztonságosan irányítható. A hatsebességes kézi váltóval öröm a munka, ha kissé vadulni akarunk együttmûködõ partnerre találunk benne. Persze miért vadulnánk, ha úgysem tör ki a fara, ráadásul minek rontanánk le a BMW remek fogyasztási adatait. A 177 lóerõs, 350 newtonméter nyomatékú 320d összkerékhajtással is kis étvágyú, a közösen megtett 400 kilométer (vegyes, télies üzem) során 6,8 literes átlagot mértünk száz kilométerenként. Titka a BMW varázsszava: efficient dynamics. A kifejezés mögött olyan intelligens megoldások sora található, amelyek a teljesítmény növelése mellett számottevõen csökkentik a károsanyag-kibocsátást és az üzemanyag-fogyasztást: automatikus Start/Stop (plusz 3 fok fölött), a fékenergia visszanyerés, és a hajtásláncot érintõ egyéb módosítások. Ezek segítségével az kackiás választ ad a teljesítmény kontra fogyasztás kérdésre. Amikor levesszük lábunkat a gázról vagy fékezünk, a generátor elektromos árammá alakítja a gépkocsi mozgási energiáját, és azt az akkumulátor töltésére fordítja. Ennek eredményeképpen csökken a motornak az akkumulátor töltése miatti terhelése - így a fogyasztás is.



A stop/start automatika nagy találmány, ám kár hogy kispórolták az automatikus elektronikus kéziféket, egyszerûbb lenne, ha nem a féken vagy a kéziféken állva kellene várni a lámpaváltást.

A kormányzást villanymotor segíti annak érdekében, hogy még több kanyart élvezhessünk két tankolás között. Ennek a megoldásnak az az elõnye a hagyományosan elterjedt hidraulika-rendszerekkel szemben, hogy csak a tényleges kormányzás ideje alatt igényel energiát. Ha egyenesen halad, vagy kanyarodás közben egy bizonyos helyzetben tartja kormánykereket, akkor a villanymotor nem mûködik, következésképpen nem fogyaszt energiát sem.



A hûtõn folyamatosan áthaladó légáramlás növeli a légellenállást, és rontja az aerodinamikát. A BMW 3-asban a hûtõ elé beiktatott, elektronikusan vezérelhetõ fedelek csak akkor nyílnak ki, ha a hûtõnek levegõre van szüksége. Ha a fedelek zárva vannak, akkor csökken az ellenállás, és ezzel szintén üzemanyagot lehet megtakarítani.

A hatfokozatú, kézi kapcsolású sebességváltóval felszerelt modelleket sebességváltásra figyelmeztetõ jelzõvel szerelték fel, amely folyamatosan azt figyeli, hogy az adott pillanatban melyik fokozat a legtakarékosabb, és annak megfelelõen ad tanácsokat. A számításokhoz figyelembe veszi mind a vezetési körülményeket, mind a motor terhelését. Például erõs gyorsítás esetén megvárja, amíg a motor magasabb fordulatszámra pörög fel, csak utána ad tanácsot.

Az új generációs közös nyomócsöves technológia pontosan kiszámított mennyiségû üzemanyagot juttat az égéstérbe 2000 bar körüli nyomással, így maximális hatékonyságot és még simább járást garantál.

Már a BMW 320dben is elérhetõ xDrive összkerékhajtási rendszer még több tapadást, iránystabilitást és biztonságot nyújt. Száraz úton a rendszer a motor erejének negyven százalékát az elsõ, hatvan százalékát pedig a hátsó kerekekre irányítja. A lendületbõl semmit nem vesz el, sõt sokkal bevállalósabb az ember azzal a tudattal, hogy négy lábon áll az aszfalton. Amennyiben a rendszer azt érzékeli, hogy a megpördülés veszélye alakul ki a csúszós úton, a másodperc ezredrésze alatt módosítja a nyomaték elosztást a két tengely között, így már azelõtt megakadályozza az alul- vagy túlkormányzottság jelenségét, mielõtt az kialakulna. Úttartása biztos, harapja a kanyarokat.

Futómûve kemény, sportos, néha ráz. Ezekhez a zörgésekhez csatlakoznak a beltér nyiszogásai, reccsenései.

A navigációs és szórakoztató képernyõ hatalmas, szélesvásznú, így célszerûbb megosztani: egyik oldalt a navigációs térképet láthatjuk, mellette például az aktuális menetinformációkat. Ha unjuk az mp3-as lemezeinket a BMW merevlemezére zenéket is tölthetünk, de USB-n keresztül is hallgathatjuk külsõ lejátszónkat. A megújult iDrive könnyen kezelhetõ, egyértelmû és sok segédbillentyût is tartalmaz, nem csak tekergetni és tologatni lehet.

A kilátás nem könnyû, közel vagyunk az aszfalthoz, jó mélyen, a parkolásban jobb oldalon lebillenõ visszapillantó tükör, elöl és hátul grafikus tolatóradar segíti a vezetõt, a telefonálás Bluetooth-on keresztül biztonságos és a kormányról is vezérelhetõ. Az ergonómia példás, és nem megy a sportos hangulat rovására. A bixenon fényszórókkal este is biztonságban vezethetünk.

Az elsõ ülések kényelmesek, fûthetõk, ám hátul nem nagy élmény utazni. Igazából két teljes értékû ülés áll utasaink rendelkezésére, de mivel túlságosan sportosra alakították ki, befelé dõlünk. Ideális, ha két fiatalt össze akarunk boronálni egy Budapest-Püspökladány túrán Szolnoknál már nem lehet õket szétválasztani.

A csomagtartó átlagos, szája szûk, szerencsére bõvíthetõ, osztottan dönthetõk a hátsó ülések háttámlái, síalagút áll a rendelkezésünkre, szivargyújtós csatlakozóból hátul kettõ van. Mivel defekttûrõ abroncsokkal kínálják a BMW-t a pótkerék helye felszabadult, oda is pakolhatunk.

forrás: automenedzser.hu




Komment írása



Még nincsenek kommentek ehhez a cikkhez.



Legfrissebb
Az új BMW M5 mutatja be a valaha készült legintelligensebb összkerékhajtást
Exkluzív különkiadást kap a BMW 6-os sorozat
Az új BMW 5-ös Touring - képek, videók
Átadták az első állami támogatású elektromos BMW i3-ast
BMW 530e iPerformance plug-in hibrid
Kétszáz példányban készülő BMW M4 DTM Champion Edition
BMW Dingolfing: Jöhet az új 5-ös sorozat
Íme a vadonatúj BMW M5 Competition Edition




További cikkeink
Az 500 lóerős környezetkímélő szörnyeteg - videó
Az 500 lóerős környezetkímélő szörnyeteg - videó

A VST Convesions nevű horvát cég egy 1986-os E30 323-ból kihajította a motort, és elektromos üzeműre alakította. A cég tulajdonosa Mate Rímac az EV Builders fórumon (Elektromos autók építésével foglalkozó fórum) dobta fel a témát, hogy ezúttal egy igen gyors elektromos autót szeretne létrehozni. Úgy néz ki, sikerült neki :) tovább »


A nyugdíjas BMW-je (Totalcar)
A nyugdíjas BMW-je (Totalcar)

Murray Fowler 81 éves, Costa Mesában lakik, Kaliforniában. Autója, egy BMW 2800CS, önmagában is érdemes arra, hogy kicsit pihentessük a szemünket filigrán vonalain. De ha hozzátesszük, hogy az öregúr mintegy 665 ezer kilométert tekert bele a kupéba, nem mindennapi történet körvonalazódik. tovább »


Kerényi Ádám: "100x jobb lesz a hegyi drift mint egy strand"
Kerényi Ádám: "100x jobb lesz a hegyi drift mint egy strand"

A szombati hegyi drift versenyen a kétszeres KoE EB és kétszeres magyar bajnok Kerényi Ádám is ott lesz 650 lóerős autójával. Véleménye szerint a kilátogató nézők pontosan 100x jobban járnak, ha strand helyett ezt a programot választják. tovább »


Hány fajta bunkó béemvést ismerünk? KONTRA
Hány fajta bunkó béemvést ismerünk? KONTRA

Ott van az a cikk a bunkó, de büszke béemvésekről. Ugorjunk is kicsit neki, számoljuk meg hány fajtája van ennek az alja népnek. Saját tapasztalatok alapján összegyűjtött események, amik alapján tiszta képet kaphatunk, milyen típusai vannak az utakon kolbászoló mintapolgároknak. Vagyis a mocskos béemvéseknek, akiket messziről kerülni illik. tovább »