A BMW 50 évvel ezelőtti forradalma - második rész

2011. május 10. kedd 11:58, gampetibor


A motorháztető alatt egy teljesen új 1.5 literes négyhengeres motor dolgozik amit BMW motor guruja Alexander von Falkenhausen fejlesztett ki. Ez volt az egyik olyan alkatrész ami érezhetően és látványosan megváltozott az IAA-n debütált prototípushoz képest: az 1:8.2-ről 1:8.8-ra növelt sűrítési aránynak köszönhetően az eredeti 5500-as fordulaton 75 LE-t teljesítő motor helyett egy 5700-as fordulatszámon 80 LE-t teljesítő hajtóművet kaptak.

A BMW 50 évvel ezelőtti forradalma - második rész

képek megtekintése

80 LE-ős négyhengeres motor a legújabb motorfejlesztési technikának köszönhetően

A motor eredetileg normál benzinnel is működtethető volt, de az átalakítás után már csak a szuper minőségű üzemanyaggal működött. Ez nagyon jót tett a 150 km/h-s végsebességnek is amivel kiemelkedett a versenytársai közül. Ugyanez vonatkozott a gyorsulásra is,ugyanis az álló helyzetből 100 km/h-ra gyorsítást sportos 16.8 másodperc alatt teljesítette. Az áramvonalas, viszonylag kis légellenállású karosszériának köszönhetően lenyűgöző üzemanyag fogyasztási értékeket kaptak: a DIN által előírt 110km/h-nál mért fogyasztást az 1500-asnak sikerült egytized literrel a tíz literes határérték alá vinnie. A BMW közúti üzemanyag fogyasztását 9-10 liter között adták meg. Az 53 literes tank kapacitással ez több mint 500 km megtételéhez is elég volt.

A rengeteg motor tervezési sajátosságnak köszönhetően egy magasan fejlett egységet kaptak és a vállalat nem titkolta bejelentését miszerint növelik a termelést: kijelentették " mindet megtesznek azért, hogy a teljesítményt még legalább tíz évig korszerűsítsék" . Ezt igazolta az is, hogy meg sem álltak a világbajnoki címig, persze ezt abban az időben még senki sem sejtette.

Amikor a négyhengeres motor debütált ez volt az egyetlen német túraautó-motor a kategóriájában aminek a felül elhelyezett vezérműtengelye és a ferdén V alakban elhelyezett szelepei voltak. A levegő üzemanyag keverék forgó mozgással halad a kamrában amivel turbulenciát kelt ezáltal tökéletesebb az égés és gazdaságosabb a motor. Az egészen minimálisan ívelt beömlőnyílásoknak és a szívó illetve kipufogó oldali kifinomult gázciklusoknak köszönhetően amiket a rezonálás érdekében még finomhangoltak is, a motor töltése egészen kiváló volt. A légszűrőház előtti cső hosszát és a levegőszűrő és a karburátor közötti cső hosszát rendkívül pontosan összehangolták a legyező alakú szívócső hosszával, a kipufogódob térfogatával és a motor ütemeivel.

Az öt szett csapágy rendkívül sima futást eredményez a merev és aprólékosan ellensúlyozott főtengely számára minden fordulatszám tartományban, míg a négy réteg csapágy kibővítette a szárazon futási jellemzőket. Az öntöttvas motorblokk minden hengere között vízkamrák voltak, amiket kibővítettek egészen a főtengely középpontjának vonaláig. A motor későbbi fejlődése során a főtengely olyan erősnek bizonyult, hogy sokkal nagyobb terhelésnek is ellen tudott állni mint amilyenre eredetileg tervezték.

A 71 mm-es löket és a 82 mm-es furat egy modern rövid löketet eredményezett a magas fordulatszám tartományban. Ez 98 NM nyomatékot eredményezett nagy sávszélességben 1400-tól 5700-as fordulatszámig és a nyomatékgörbe 117 NM-nél ért véget. A motor ezen a tulajdonsága is a kategória csúcsa volt, ugyanakkor az ebből fakadó rugalmasságnak köszönhetően lassú váltásokat is támogatott. Ugyanakkor a négy sebességes váltóval a sportos vezetési stílust célozták meg. Ezek a teljesen szinkronizált sebesség fokozatok gyors és sima sebességváltást tettek lehetővé dupla kuplungolás nélkül.

Új innovatív kivitelezésű futómű


Akárhogy is nézzük, szép autó :)
A BMW mérnökei Fritz Fiedler fejlesztési és Eberhard Wolff tesztelési vezető irányítása alatt úttörő munkát végeztek a futómű tervezésekor. Ez volt az első alkalom, hogy egy első tengely rugós lengéscsillapítóját kombináltak a hátsókerekeknél használt lengőkaros felfüggesztéssel, annak érdekében, hogy az autó forgás tengelye – egy képzeletbeli vonal ami körül kanyarban dől a kasztni – gyakorlatilag vízszintes maradjon a változó terhelés alatt. A BMW 1500-as páratlan irányíthatóságot mutatott még extrém kanyarodás és változó terhelés mellett is aminek köszönhetően teljesen kiküszöbölhető volt mind alul és túlkormányzás is.

" Az alulkormányozottság és túlkormányozottság mint fogalom elvesztették a jelentésüket ebben az autóban." idézte Helmut Werner Bönsch a BMW tervezési igazgatójának szavait Németország egyik legnagyobb hírmagazinja. " A finom úttartás nem a véletlen műve, hanem a mérnökök precíz munkájának az eredménye." A BMW mérnökei által végzett kutatás - folytatta a magazin – során sikerült pontosan azonosítani 130 faktort a 168-ból amik befolyásolják az autó úttartását, amik ismeretében be tudták állítani az autó kezelhetőségét a kívánt szintre.

A futómű még hatékonyabbá tételének érdekében a BMW mérnökei megemelték a szokásos kerék és féktárcsa méreteket. Kifejlesztettek egy új gumiabroncsot kifejezetten az 1500-as modellhez. Az eredmény: alacsony profilú abroncsok, lekerekített váll, széles érintkezési felület és alacsony oldalfal magasság aminek köszönhetően kivételesen ellenálló a dinamikus kanyarodás alatt fellépő oldalirányú erőkkel szemben. A másik fontos dolog, hogy 13"-ról 14"-ra növelték a felni méretét ezzel teret adva a nagyobb fékek számára.
Az első féktárcsák méretét 238mm-ről 268mm-re növelték míg a hátsó dobfékek átmérőjét 230mm-ről 250mm-re emelték.

Gyakorlatias, praktikus karosszéria és felszerelés

Az autó karosszériája élvonalbeli szerkesztési elvek szerint készült. A szerkezetet egy merev padló szerelvényre hegesztették, így egy önhordó acél szerkezetet kaptak aminek tulajdonságaiban kombinálódott a kiváló hajlítási szilárdság, torziós merevség és az alacsony tömeg. Az első ajtók 828 mm-re a hátsó ajtók 726mm-re nyílnak ki a kasztnitól a könnyű és kényelmes ki-beszállás érdekében. Az első ülések egyedi vonalvezetésűek voltak, kagyló szerű kialakításúak voltak, hogy kellő oldaltartást biztosítsanak a különösen erős kanyarodások esetén is.

A passzív biztonság az 1960-as évek elején még ismeretlen fogalom volt. Azonban a BMW 1500-asban az első kulcsfontosságú részletek már megvoltak. Mind a négy ülést csavarkötéssel rögzítették ami lehetővé tette a biztonsági övek felszerelését. A kétküllős kormánykerék párnázott volt, ugyanúgy mint a műszerfal aminek kialakítása és a műszerek elhelyezkedése olyan praktikus volt, hogy minimálisra csökkent az az idő amíg el kellett venni a tekintetet a szélvédőről a műszerek megtekintése, állítása miatt.

A rendkívül hatékony belső helykihasználásnak köszönhetően a csomagtér területe megduplázódott, alacsony és egyenes volt a padlólemeze a könnyű bepakolás és teljes raktér kihasználhatóságának érdekében. A 600 literes csomagtér könnyedén elnyelt 2 normál mérető bőröndöt, két kisebb utazótáskát és még számos apróbb csomagot. Az üzemanyag tartály feltöltéséhez ki kellett nyitni a csomagtér tetőt mivel a tanksapka a csomagtér belső jobb felső oldalán volt elhelyezve.
A motorház tető szintén különleges eleme volt az autónak. Elöl elhelyezett csuklókkal teljesen kizárták annak lehetőségét, hogy a motorháztető menet közben kinyíljon, viszont kinyitás után nyitva tartotta magát támasztás nélkül.

A BMW még nem tudta, tarthatja e az 1500-as eredeti árát, de az esetleges emelés sem lett volna olyan drasztikus, mint ahogy azt a rémhírterjesztők várták. A BMW megbízta a kereskedőket a 9485 márkás árról ami magában foglalta: " az összes alapvető felszerelést ami nélkül az autót nem lehet átadni, mint például a tárcsafék, ablakmosó szerkezet stb" és ezt Paul G. Hahnemann értékesítési igazgatósági tag nem győzte eléggé hangsúlyozni a sajtó számára.

A sajtó csak pozitív reakciókat közölt: " Ez az autó megéri a pénzét! "

" Ez az autó megéri a pénzét! " ezzel kezdte az egyik autókkal foglalkozó folyóirat, majd folytatta: " a felépítmény rendkívül precíz, a kivitelezés egy igazi remekmű ". Németország egyik vezető autós magazinja a következőket írta: " A két első benyomás amit rögtön érez bárki aki először ül egy BMW 1500-as kormánya mögé a következőképpen összegezhető: a remek, kényelmes üléspozíció ami kitűnő kilátást biztosít, és a precíz kezelhetőség azt sugallja, hogy valami sokkal kisebbet vezetünk." Az olasz sajtó is dicsérte az új közép osztályos BMW-t " amivel a vetélytársai nem voltak képesek lépést tartani az élvonalbeli tervezés és a motorteljesítmény terén". Az új autó lenyűgözte a francia tesztelőket is: " Itt van egy autó aminek árát a gyártó igyekszik a lehető legalacsonyabban tartani ezzel is arra törekedve, hogy a vásárlók minél elégedettebbek legyenek és ez az állapot hosszú távon fenn is maradjon.


A BMW 50 évvel ezelőtti forradalma - második rész


Komment írása



Még nincsenek kommentek ehhez a cikkhez.



Legfrissebb
Az új BMW M5 mutatja be a valaha készült legintelligensebb összkerékhajtást
Exkluzív különkiadást kap a BMW 6-os sorozat
Az új BMW 5-ös Touring - képek, videók
Átadták az első állami támogatású elektromos BMW i3-ast
BMW 530e iPerformance plug-in hibrid
Kétszáz példányban készülő BMW M4 DTM Champion Edition
BMW Dingolfing: Jöhet az új 5-ös sorozat
Íme a vadonatúj BMW M5 Competition Edition




További cikkeink
Ingyen Gokartozás a G1 és a GigaMad szervezésében!
Ingyen Gokartozás a G1 és a GigaMad szervezésében!

Ugye Te is szeretsz gokartozni!? Akkor figyelj, és csapj le a heti 24 hely egyikére, hívd a haverokat is és mérjétek össze tudásotokat egy igazi versenypályán!
A G1 Kart Center és a GigaMad közös, ingyenes amatőr versenyt hirdet minden 18. életévét betöltött versenykedvelő számára! tovább »


M3-al a jégen át. BMW vezetési tréning a havon.
M3-al a jégen át. BMW vezetési tréning a havon.

Jön a tél, de a vezetés élménye nem múlik. A megfelelő előkészületekkel a vezetés a téli hónapokban is biztonságos maradhat, sőt, akár szórakoztató is. A "BMW Snow and Ice" tréning keretin belül, Sölden jeges útjain, ellenőrzött körülmények között, speciális járművezetői képzésben vehetünk részt. tovább »


Videó: Sabine Schmitz, a világ leggyorsabb taxisofőrje.
Videó: Sabine Schmitz, a világ leggyorsabb taxisofőrje.

A nők rossz sofőrök. A volán a sör és a távirányító miénk, férfiaké. Legalábbis szeretünk ebben a hitben élni. Közben Sabine Schmitz M5-ösökkel furikázik a Nordschleife-n. Sőt fizetnek is neki, hogy keresztbe rakja a verdát, mi meg elfehéredő arccal kapaszkodjunk közben az anyósülésen. Mi, akiké a volán. tovább »


Drift edzés március 15-én Tökölön by Drift GP Hungary
Drift edzés március 15-én Tökölön by Drift GP Hungary

Március 15-e nemzetünk szabadság utáni vágyát is jelképezi, és bár nincs már szükség radikális ifjakra és forradalom is csak a drift szervezetek között dúl, viszont ez cseppet sem fontos a soron következő drift edzés tekintetében.E jeles ünnep alkalmából ugyanis a hazai drift versenyzők krémje és java egész biztosan a tököli reptér aszfaltját koptatják majd. tovább »