Szemy fórum hozzászólásai

Szemy Elküldve: 2009-10-11 11:02 Társalgó

Yellow, Hil!

Latom kitartoan vitatkoztok, igy "bekitö" szandekkal en is hozzaszolnek. Alapvetöen Hil-nek van igaza, legcsavar a müszakilag korrekt kifejezes. Viszont ha Hil kollega elmegy a Budapesti Müszaki Egyetem egy-ket aramlastechnikai elöadasara, akkor maga is meg fog döbbeni, hogy a neves es elismert professzorok milyen gyakran mondanak propellert legcsavar helyett. Pedig ök aztan benne vannak nyakig a szakmaban, tudjak miröl beszelnek. Ez pont ugyanolyan szituacio, mint az autoszerelö mestereknel a hajtokar hibas megnevezese (ahogy ezt egy masik topicban mar jeleztem), az ellen megsem tiltakozik senki sem. Szoval Hil-nek igaza van, de Yellow sem követ el semmilyen föbenjaro bünt a propellerrel...plane nem egy emblema miatt Mindenkinek szep vasarnapot kivanok!

Szemy

Szemy Elküldve: 2009-10-09 17:52 nyomatékváltó

Na, meg mielött megölnetek egymast: a fogaskerekhajtas alapja az, hogy a bemenö es a kimenö teljesitmeny idealis esetben (a vesztesegektöl most tekintsünk el) megegyezik. A teljesitmenyt a következö keppen lehet meghatarozni: teljesitmeny=nyomatek*szögsebesseg. A bemenö teljesitmeny legyen most a pelda kedveert konstans, tehat a kimenö teljesitmenynek is ugyanannak a konstansnak kell lennie. Ha a kimenö fodulatszam nö, az csak ugy lehetseges, hogy ha a kimenö nyomatek csökken...mivel a szorzatnak (vagyis a teljesitmenynek) allandonak kell maradnia.

Egy konkret pelda: bemenö fordulatszam 1000 1/min; bemenö nyomatek 100Nm. Ha a kimenö fordulatszam 2000 1/min, akkor a kijövö nyomatek csak 50Nm lehet.

A nyomatekmodositas es a fordulatszammodositas filozofiai ertelemben 2 egymastol független fogalom, de a fizikaban sajnos szorosan összekapcsolodnak, mindig együtt jarnak. Az ide vonatkozo keplet: behajtofordulatszam/kihajtofordulatszam=kihajtonyomatek/behajtonyomatek. Remelem most mar minden vilagos.

Szemy

Szemy Elküldve: 2009-10-07 21:24 nyomatékváltó

lacaca írta:
Szemy írta:
Timo írta: megkérem a kedves Admint, h töröljön a fórumról
kössz a megfejtést, tényleg hülye kérdés volt


Timo! Sose szegyeld, nem feltetlenül kell az embernek ez ilyesmiket tudni, itt a forumon nyugodtan meg lehet kerdezni...vegülis ezert van. Viszont az autoszerelö kollegak elöszeretettel hivjak a hajtorudat hajtokarnak...teljesen helytelenül. Az viszont mar hiba.

Szemy


Szia Szemy Azért ennyire ne legyél szigorú,hiszen a hajtókar kifejezés szakmailag nem kifogásolható!-és fõleg nem hiba!


Ez nem szigorusag kerdese, a hajtorud es a hajtokar 2 teljesen különbözö müszaki dolog, különösen szakmailag nagy hiba összekeverni a kettöt. A hajtorudban csak rudiranyu erö ebredhet, külsö nyomatek nem terheli soha. A hajtokart ezzel szemben barmilyen külsö erö vagy nyomatek terhelheti. A gepjarmümotorban hajtorud van, a biciklinek hajtokarja van. Ilyen egyszerü az egesz.

Szemy

Szemy Elküldve: 2009-10-06 21:41 nyomatékváltó

Timo írta: megkérem a kedves Admint, h töröljön a fórumról
kössz a megfejtést, tényleg hülye kérdés volt


Timo! Sose szegyeld, nem feltetlenül kell az embernek ez ilyesmiket tudni, itt a forumon nyugodtan meg lehet kerdezni...vegülis ezert van. Viszont az autoszerelö kollegak elöszeretettel hivjak a hajtorudat hajtokarnak...teljesen helytelenül. Az viszont mar hiba.

Szemy

Szemy Elküldve: 2009-09-13 13:44 Balesetek BMW-vel...

Tamogatom hil kollega javaslatat. Elöször erdemes utananezni mennyibe kerülne hazahozatni. Tapasztalatom szerint ha nincs az embernek valami ilyen jellegü biztositasa (mondjuk autoklub, vagy ADAC), akkor igen borsos ara is tud lenni egy hazahozatalnak. Egyik tankörtarsamek autojaval valahol Austriaban törtent egy kis pitty-putty, hazahozattak, megcsinaltattak vegül kiderült, hogy ha az osztak markaszervizben csinaltattak volna meg, akkor kb. ugyanannyiba került volna, csak a sok idegeskedes meg szervezest elkerülhettek volna. Egy szo mint szaz, erdemes minden lehetöseget megtudakolni es utana a legjobb belatasod szerint dönteni. Sok sikert es jo szerencset kivanok hozza!

Szemy

Szemy Elküldve: 2009-08-26 12:00 Kuplung__

bmw320 írta: ÜDV!
Nem tudom miért ellenkeztek vele hagy vegye meg nyugodtan azt a tárcsát!!


Olyanok vagytok! En drukkolok neki, hatha tud valahonnan hasznalt tarcsat szerezni...

Szemy Elküldve: 2009-08-01 18:57 Hosszú hétvége Horvátországban

SoundkeY írta: Dehogy, örülünk, ha valaki véleményt mond. Csak annyi a kérdés, hogy ha csak fürdeni, lazulni akarunk pár napot arra se jó? Mert, hogy a szigeten nincs semmi érdekes az ok, de ez most nem is olyan nyaralás lenne, hogy nézelõdünk is. A szállás is inkább csak aludni kell meg nagyon max. esténként valakinél összeülni
Az árral szerintem nincs gond, sok helyen Balatonon nincs ennyiért szoba.


Nos, en 2 eve voltam utoljara Vir szigeten, akkor ezek voltak a viszonyok:

- ivovizhalozat nem volt kiepitve, furt kutak voltak, aminek a vizminösege olyan amilyen. Nalunk 12 emberböl 10 hanyt es fosott 2 napig a viztöl.
- elektromos halozat nagyon gyengen volt kiepitve, sok apartman hosszabiton keresztül kapott aramot a szomszedtol. Egy het alatt 2 este is aramszünet volt az egesz szigeten.
- csatornahalozat nem volt kiepitve, a trutyit tisztitatlanul engedtek a sziget egyik vegen a tengerbe.
- strandolas csak korlatozott szinten lehet, mivel nincs kiepitett strand, a part nagyon köves/sziklas, ilyen speci cipö nelkül nem is erdemes megprobalni a bejutast
-uthalozat sem a legjobb, de ez nem olyan veszes, szoval ez inkabb semleges mintsem negativ eszrevetel
-viszont kb. 30-50 km-re vannak eleg magas nagyon szep hegyek, amiken jokat lehet turazni

Jaaa, Zadar elött olyan 50-80 km-rel van az autopalyan egy eleg hosszu alagut, aminek akkor meg csak az egyik iranya volt kesz, igy azt hasznalta mindket irany 1-1 savon. Ott folyamatosan dugok voltak, 1 orat minimum alltunk minden alkalommal, amikor arra jartunk.

Mint irtam ezek 2 evvel ezelötti viszonyok, nem tudom most mi a helyzet. En tovabbra is azt tanacsolom nektek Horvatorszagban nagyon sok sokkal jobb/szebb hely van, mint Vir.

Szemy Elküldve: 2009-08-01 13:02 Hosszú hétvége Horvátországban

SoundkeY írta: Írtam azért én is 8 Vir szigetes apartmanosnak. Amint kapok infokat szólok, 1 már visszaválaszolt. Aug. 21-i érkezéssel lenne csak 6 fõre hely. 80€/éj.


Sracok! Igazan ne vegyetek belepofazasnak a dolgot, de egy nagyon jo baratomnak van a Vir szigeten nyaraloja, parszor voltunk is ott nagyobb tarsasaggal. Szemely szerint en nem ajanlom nektek a Vir szigetet, 80 euro/ejszaka aron meg semmifele keppen sem. Biztos vannak, akik szerint jo hely, de az en megitelesem szerint ahol eddig voltam (parszor Görögorszag, parszor Olaszorszag, vagy 5x Horvatorszag) messze a Vir sziget volt a leggyengebb. Ez nem hivatalos minösites vagy altalanos velemeny, csak az en tapasztalatom es senkit nem akarok ezzel megbantani. De akarhova is mentek remelem jol fogjatok magatokat erezni!

Szemy

Szemy Elküldve: 2009-07-15 19:58 Balesetek BMW-vel...

YELLOW írta: nem teljesen van igazad....

mert amit az autóhoz adnak mankókereket, annak teljes átmérõje megegyezik a gyári kerék teljes átmérõjével, így forgási eltérés nem lesz... itt ebben az esetben lehetett látni, hogy valszeg hátul a téli kerék volt fent, de a gumi sokkal ballonosabb mint a jobb oldalon... ha egyforma volt a felni átmérõ, akkor ugye a ballonosabb gumi teljes átmérõje nagyobb ezáltal lesz forgási különbség... remélem érthetõ, de ha kisebb a felni, és mondjuk ugye a teljes átmérõ különbség nagyobb volt mint 2,5%, akkor igenis lehett gond, a mankókerék meg a gyárihoz van igazítva, ha nagyobb teljes átmérõjû kereket teszel rá, azaz nem váltóméretet, az a te felelõsséged, ha úgy használsz mankót...

egy audis ismi járt így, hogy hátra peresebb gumik kerültek, és az ESP folyamatosan nyekerget fékezni alig tudott vele


Hello Yellow!

Igy van, ahogy irod. En azt le se irtam, mivel meg sem fordult a fejemben, hogy valaki ilyesmire is kepes, hogy mas atmeröjü kerekeket tesz elölre es hatra!? Mondjuk ha jol tudom tavaly kijött a Continental Teves-nek egy olyan ESP verzioja, ami ezt a különbseget mar ki tudja szürni, de ez meg nagyon ritka.

Szemy

Szemy Elküldve: 2009-07-15 18:42 Levegõszûrõ, pollenszûrõ

En ma voltam a BMW Wiemer-ben, levegöszüröt akartam vasarolni. Termeszetesen nincs raktaron. De ezen en mar meg sem lepödöm...

Szemy

Szemy Elküldve: 2009-07-15 18:37 Balesetek BMW-vel...

kempelen írta:
Szabb1 írta:
A különbözõ méretû hátsókerék/gumi tudja annyira befolyásolni az autót, hogy elveszítsék felette az uralmat? (180-200-as tempónál)?


Hogy tudja e? Mi az hogy.

Azt nem állítom, hogy 50-nel nem tudsz elcsorogni a gumihoz vagy a nagymamához, mert el tudsz menni ha normálisan vezetsz. De manõverezni, száguldani egyenesen ostobaság. Pont az benne a veszélyes, hogy kiszámíthahatlan a viselkedése az autónak. Két különbözõ mintájú, méretû guminak különbözõ a tapadási határa.

Persze persze írta a sok sumakker hogy az hülyeség, õ 120-al is tud különbözõ méretû/mintázatú gumikkal menni. Persze tud, de nem tudja meddig. Most még ilyen nyáron eléggé kitolódik annak a veszélye, hogy eldobja az ember magát ilyen kerekekkel az úton. Télen aztán igazán agyament aki így közlekedik.

Amúgy mint mondtam ez nem azt jelenti, hogy leesel az útról ha át akarsz menni a nagymamihoz a szomszéd utcába. Ettõl függetlenül én nem is indultam volna el ezzel, nehogy száguldozzak.


Egy piciket kiegeszitenem kempelen kollega irasat. Alapvetöen helyes amit irt, de ma mar a modern menetdinamikai szabalyozas mas dimenziokat jelent. Egy jo ESP szabalyozas azt jelenti, hogy az auto minden körülmenyek között stabil, iranyithato marad. Az ESP nem veszi es nem is szabad figyelembe vennie a kerek parametereit, egyedül azok fordulatszamara kivancsi. Minden autogyar elvegzi az ugynevezett potkerek tesztet, ami azt jelenti, hogy az egyik oldalra felteszik a "virsikereket", a masik oldalra a legszelesebb gumit es a tesztmester orakon keresztül nyuzza az autot minden körülmeny között joval a porkerek maximalisan megengedett sebesseghatara felett. Az auto soha nem veszitheti el igy sem a stabilitasat!

Termeszetesen ez nem azt jelenti, hogy igy is kell közlekedni, söt kerülni is kell az ilyen helyzeteket! De ha be volt kapcsolva az ESP (en ebböl indulok ki), akkor sajnos csakis a nagy sebesseg jatszhatott közre az esemenyek alakulasaban.

Egyebkent nekem sajat tapasztalatom is van a fent emlitett szituaciorol: kb. 3 honapja egyik vasarnap szepen csendben leengedett a bal hatso kerekem 0,6 barra. En persze nem vettem eszre, guminyomas ellenörzö rendszerem nincs, igy lapos gumival indultam vissza. Csak annyit eszleltem az egeszböl, hogy neha a kanyarokban folyamatosan müködik az ESP, ereztem ahogy fekezgeti az egyes kerekeket, de nem ertettem, hogy miert. Megalltam, körbejartam az autot es rögtön vilagos lett. Kivancsisag kedveert kiprobaltam mit csinal az ESP, ha megrangatom az autot. Kitünöen vizsgazott a rendszer, az autot nem tudtam zavarba hozni, akarmit csinaltam mindig arra ment, amerre en akartam. Persze közben az ESP hülyere dolgozta magat. Ha nincs az automban ESP, lehet en is siman az arokban kötöttem volna ki az elsö kanyarban...

Szemy

Szemy Elküldve: 2009-07-14 16:54 Balesetek BMW-vel...

En meg veletlenül sem szeretnem a vitat szitani, de meg merem kockaztatni a feltevest, hogy a sracra a köznyelv most csak annyit mondana: "tipikus bmw-s" volt. Es a lenti indoklas analogiajan ha az emberek 80-90% igy gondolkodik, akkor talan tenyleg van benne valami...

Szemy

Szemy Elküldve: 2009-07-13 22:31 Balesetek BMW-vel...

Eddig nem nagyon akartam hozzaszolni a temahoz, de a kepeket vegignezve es az informaciokat vegigolvasva kikivankozik belölem: iszonyuan felelötlennek tünik a soför. Ilyen irgalmatlan nagy sebesseggel hajtani sötetben ugy, hogy meg 3-an ott ülnek rajta kivül az autoban, senki sincs bekötve... Ez az eset sem fogja emelni a BMW-sek egyebkent sem magas megbecsüleset.

Szemy Elküldve: 2009-07-05 23:00 E46 TÍPUSHIBÁK

steve01 írta: Ez lehet hülye kérdés, sõt biztos De a hardy tárcsa az mi? Az tudom h a váltónál helyezkedik el de h minek azt nem vágom


Olyan tengelykötes, amely kis szögelterest (max. 5°-7°) lehetöve tesz ugy, hogy allando bemenö szögsebesseg mellett a kimenö szögsebesseg is allando marad (ez nagyon fontos tulajdonsaga). A csillapitas csak jarulekos funkcioja, erre a celra vannak joval hatekonyabb tengelykötesek is.

A kuplungok nem engednek szögelterst a 2 összekötendö tengely között, ezert kuplungnak nem szabad hivatalosan nevezni, de valojaban hasonlo dologrol van szo.

Szemy

Szemy Elküldve: 2009-07-05 15:28 hûtõ

YELLOW írta: nekem olyan kérdésem lenne, hogy a hûtõvíz szintet mikor érdemes, vagyis mikor kell megnézni, hogy valós szint eredményt kapjunk...

ugyanis amikor leállítom a motort, és utána egy 10 perccel nézem a szintet, akkor az úszó majd kiugrik a helyérõl, viszont ha egy nao után, akkor meg le van esve a kiegyenlítõ tartály aljára... nem melegszik az autó meg semmi, csak õsszel volt hûtõvíz cserém, és mintha nem anyni ment volna bele mint amennyinek kellett volna, igaz maradt a blokkba is, de már öntöttem utána párszor... szóval mikor tudok a szintrõl valós képet kapni?


A nemet szervizkönyv szerint: a hütövizszintet rendszeresen, kb. 4 hetente illik ellenörizni, illetve minden nagyobb ut elött. Ellenörzeskor a motornak hidegnek kell lennie, a hütövizhömerseklet kb. +20°C legyen.

Szemy