csbalu fórum hozzászólásai

csbalu Elküldve: 2014-12-17 09:07 OBD2 kérdések + hibakód olvasó

raul227 írta: sziasztok az megoldható ha van egy ilyenem: obd és ha lenne egy ilyenem bmw kábel
ezzel lediagolni a kocsit?


Ha tényleg szánsz rá pénzt akkor a kábelen kívül a sw lesz a másik sarokpontja ennek a projektnek. Tapasztalatom szerint, ha nincsen egy segítő kéz aki végigvezeti az embert, vagy esetleg kész megoldást ad a kezébe akkor nehéz egy jó működő (minden látó) rendszert összehozni. Akinek ilyen van nem adja. Ha komolyan gondolod, inkább próbálj meg komplett megoldást vásárolni valakitől egy picit többért, mert a nettó szopás ideje úgy drasztikusan redukálható. Azzal biztos "LE" és "FEL" is lehet diagolni a kocsit



csbalu Elküldve: 2014-12-17 09:03 Multimédia beszerelés

YELLOW írta:
jena307 írta: Sziasztok ismét, azon gondolkodtam mivel még mindég nem találtam professional CD-t, hogy ugyan szebben jobban szól e egy gyári 16:9
Bmw E46 Navigation Bordmonitor 16:9 es fej, a múltkor haver talált egy hibásat valami potom pénzért és történetesen pont ilyan gyári fejeket navikat javít, kb tudta mi baja lehet, szóval van e valakinek tapasztalata hogy jobb e vagy nem, ami továbbra is fontos, a rádió vételi erő, mert vidéken sajnos igen fontos.

Egy apró észrevétel a business rádiókkal kapcs, pl nekem alsó feliratos van hevernek meg felső feliratos business, és az övé jobban szól, viszont szarabb a rádiója.


nekem alsó feliratos van. ez alpine. a felső feliratos meg philips, vagy blaupunkt. viszont az enyém nem szól rosszul, és inkább pont a rádiót tartom gyengébbnek, bár lehet ez az antenna erősítő miatt van már.


HA a végfok ment ki abban a szettben amit néztetek akkor a hangminősége attól fogg függeni milyen végfokkal javítjátok meg. Lehet bele szart és jót is tenni, de a gyári minőséget nem hozza, jobb ha picit többért jót vesztek.

Tapasztalatom szerint is jobban szól a "felül feliratos" business CD, de a legjobbak (A businessek közül) azok a Alpine 2005-ös MP3-as fejek és a rádiónavis fejek. Persze sok függ a hangszóróktól is mert évjárattól és karosszériaváltozattól függően ugyan azon a cikkszámon is különböző fajták vannak. Régebbi sedane-ok és coupek általában szarabbul teljesítenek, de nem törvényszerű (ne sértődjön meg itt senki, hogy az enyém nem szar... mert nem erre céloztam)

A komplett navi szettel vigyázzatok, előtte járjatok alaposan utána mi szükséges a beszereléséhez, mert könnyen lehet hiányos szettet vásárolni (olcsón) amihez utána nehéz összevadászni a hiányzó cuccokat.


csbalu Elküldve: 2014-12-16 12:43 állófûtés

Atilla írta:
Végigolvasva a hozzászólásokat, ez egy kiegészítő fűtés. 30 ezerért árulják. Mi kell még a rákötéshez?


Nekem is nagyon fáj a fogam egy ilyenre, van belőle távirányítóról sőt mobilról indítható változat is. Viszont mielőtt beszereled a kocsiba, javaslom hogy vidd el átnézetni az egészet, mert eléggé szar lesz kiszerelni ha már úgy derül ki hogy szar Webastonál szerelik őket szorgosan

csbalu Elküldve: 2014-12-16 12:39 Vezérműlánc

Ez a téma mindig vicces. Nepper úr behozza az épp nagyszervíz (vezérlés csere stb..) előtt álló kiváló műszaki állapotú német vasat (mert a német sem hülye nem csinálja meg feleslegesen), majd egy laza mozdulattal teker rajta 50-100at. Az új vevő elkezdi használni a kocsit és mielőtt elérkezne az óra szerinti lánc vagy szíjcseréhez elszakad neki... Na akkor jön a mekkora szar ez a kocsi, megbízhatatlan stb... Bezzeg a régi amin traktorlánc volt Szerelő barátunk arról informált hogy az újabb motoros hátul láncos BMW-k is örömmel szabdalják. Ezeknél van előírt lánccsere periódus?

csbalu Elküldve: 2014-12-16 12:34 Autóvásárlás

kmartin írta:
WinnerB0Y írta:
Igazából teljesen igazad van. A probléma az volt, hogy a mostani auzómból indultam ki. 163Le V6 benzin és fél km egy szabályosan haladó autó.

szerk.:
Ennek fényében szeretnék tanácsokat kérni benzines e46 kasznis autóra. Szempont, hogy ne legyen kupé és ha egy mód van rá akkor olyan verziót szeretnék ami nem csak touring változatban elérhető itthon. Első ránézésre a 318i tűnik jónak. Bár nem tudom mit mond a fórum

Szerintem ha benzint vennél, inkább 320-tól felfelé. Mégpedig a 6 henger miatt. E46 (10-15 éves), a legtöbbet azért szeretik "használni", s nyilván a 6hengeres többet bír.

Totyasrac írta:
Tehát dízelből elég lenne a 180 lóerő, de benzines csak 200 ló felett - a fizika az tudja, hogy a lóerő az lóerő. Szóval egy 320i (2.2 benzin, sor6, 170 ló) az gyenge lenne?

A másik: fél km egy autó megelőzése? Basszus a 75 lovas Civicemmel pályán igaz is volt, na de a 143 lovas (ráadásul automata) 318i-vel nagyon nem igaz. Persze csalóka a dolog, a dízel hátbarúg hirtelen (meredek a nyomatékgörbe nagyon, jellemzően 1800-2000 körül ugrik meg), ezáltal úgy érzi az ember hogy nagyon megy, de nem igaz. Számtalanszor mértünk össze hasonlóbenzin/dízeleket (a legjobban az 1.6 TDCi tulaj lepődött meg 110 lovas benzines ellen - minden fokozatban azonos sebességről kikapott :mrgreen, nagyon csalóka És persze amilyen hirtelen jött, olyan hirtelen el is tűnik a nyomaték (meredeken zuhan ~3-3200-tól).
Aztán a szervizköltségek és a futásteljesítmények is a benzines mellett szólnak.

De ez az én véleményem, viszont tényekkel, adatokkal (és úgy általában fizikával) alátámaszthatóak azért

A dízel nyomaték fanokról annyit, hogy egy moddingolt 1.9tdi passatot hagytam le 3 lámpánál is. Pedig nagyon kormolt
A szervízköltségek pedig tapasztalatom szerint is a benzinesnél olcsóbbak.


Ha én aláhúzom a futott km-ek összes tankolás és szervízköltségek alatt vonalat akkor jobban megérte mint a benzines, jóval jobban. Ez a benzin diesel örökös kérdés igazából csak 1 dolgon áll vagy bukik, azon, hogy ki mennyit megy vele és ha sokat akkor mennyire nézte át előtte a kiválasztott példányt. LEhet hogy megéri 500e-el drágább dieselt venni, mert hamar behozza az árát ha nem kell sokat szervizelni. Ha valaki nem napi használatra veszik a kocsit és nem tesz bele havi 1000km-t se akkor kérdés nélkül a benzin mellett kell letenni a voksot.
Benzinnél viszont ott van az olajfogyás, ami lehet több dl is 1000km-enként. Sajnos ezt sem tudod kideríteni amikor megveszed, mint ahogy a turbó állapotát sem egy dieselnél. Ha lenne rá lehetőségem és annyira megbízható lenne az eladó akkor én a dieselt elvinném legalább egy résolaj mérésre és egy "turbó tengely vizsgálatra". Ilyenkor, jó jóban lenni 1-2 BMW szerelővel akik le tudják adni a drótot vagy meg tudják nézni még a régi tulajnál ezeket az infókat. Akkor nagyon nagyot nem lehet azért mellé lőni.

csbalu Elküldve: 2014-12-16 12:25 Társalgó

YELLOW írta:
gabor85 írta:
gabor85 írta:
YELLOW írta:
gabor85 írta: Sziasztok!
Egy olyan kérdéssel fordulnék a csoporthoz, hogy_ lenne egy E39 523i touring-om
Produkált egy olyat, hogy nem lehet kinyitni az autót- manuálisan kulcsal sem. Nyílván az akksi meghalt…holott kb. 2 hónapos zsír új akksiról van szó. (rádió, világítás stb… nem maradt rajt) .
Olyan segítség kellene hogy valaki találkozott e már ilyesmivel?, mi a teendő?, Kulcsos nyitásra csak és kizárólag a vezető oldalon van lehetőség, de ugye arra sem reagál..
Válaszokat-segítséget előre Köszi!


ha lemerült az akksi is ki kell tudnod nyitni az ajtót manuálisan. ha tönkre ment a zár, akkor túl könnyen tudod fordítani, és túl is fordul. csomagtartót nem tudod nyitni? azt hiszem van zér ott is E39-nél.


Szia! a zárral eddig semmi gond nem volt, kb 1 hete mentem az autóval nulla probléma nem jelentkezett. Garázsban van minden nap a kocsi...de a zárat manuálisan sem lehet nyitni..., csomagtartót sem tudom sehogy sem nyitni , kulcsos nyitásra csak a vezető oldalon van lehetőség....


Elég tanácstalan vagyok, semmi ismerős nem találkozott még ilyen problémával.... nem tudom hogy lehetne az aksihoz hozzá férni, úgy hogy különösebb kárt nem teszek a verdában...



de semmi köze az akksihoz. ha valóban hihető a sztorid és valóban az a kulcs van nálad, ami az autóhoz való (bocs de messziről jött ember azt mond amit akar), akkor ha nem nyitja manuálisan, akkor ott szétpergett a zár, már ha a valódi kulcs van nálad. ha kivennéd az akksit sem tudnád kinyitni.


Korábban nyitotta a kulcs?
Erre gyanakodnék én is. Cserélték a kormányoszlopon a zárat + a sallangokat, de az ajtókban már lusták voltak kicserélni. Megesik az ilyen. Motorháztetőt még viszonylag ügyesen ki lehet nyitni (állítólag). Ott meg tudod bikázni a kocsit és akkor nyitja a központi, ha még nem merült le benne az elem. Amúgy egy ablakot a legolcsóbb pótolni bontóból, én azt áldoznám be.

csbalu Elküldve: 2014-12-16 08:51 Üzemanyag fogyasztás

BarG írta:
csbalu írta:
BarG írta:
csbalu írta:
rece65 írta:
YELLOW írta:
rece65 írta: Sziasztok!

Eddig Omv és Shell normál dieselt tankoltam az autómba.
Most kipróbálnám a Lukoil alap diesel-jét.
Mennyivel rosszabb mint az előzőleg tankolt üzemanyag,van-e tapasztalat vkinek a Lukoil dieseljéről?(aki esetleg huzamosabb ideig tankolta)

Úgy csinálom majd hogy teszek hozzá minden alkalommal a piros Spuri adalékot!
Így rendben lehet vagy felejtsem el a Lukoilt??

Üdv!


elvileg az alap, NEM prémium üzemanyagok mindenhol ugynaazok, max másképp van színezve. tehát MOL-os. az hogy adott kutakon játszanak-e valamivel, kevbernek hozzá pl benzinhez több E85-öt az már urban legend téma, hogy menniyre igaz vagy sem. szóval én ezt tudom elmondani.

Köszi!

Másnak nincs tapasztalata a Lukoil-al,fogyasztás,minőség,mennyire szennyezi a motort stb..?
A Spurival lehet arra a szintre hozni az alap dieselt mintha a prémium-ot tankolnám,vagy annak a közelébe?(gondolom nem.. )


Kútja válogatja. Ahol tankoltam többször semmi baj nem volt. Aztán 1x tankoltam egy forgalmas LUK-on 17. kerületben és iszonyat rossz fogyasztás valamit eszetlen füst jött ki a kocsiból.... 130nál evett vagy 8 litert... a következő tankolásnál ismét visszaállt a rendes fogyasztás és füst. Aztóta többször tankoltam LUK-on, nem volt semmi de azt a kutat hanyagolom.
Igazából az E85 mentes diesel lenne a legjobb, de azt sajna nehéz beszerezni.


Szerintem minden kúton kapni E85 mentes dízelt!


És melyik az? A barátomék Schwechatból hozatják az aggregátoraikba 3000 literével, gondolom van valami különbség azért.


Mindegyik.
Szerintem valamivel kevered az E85-öt. Az azt jelenti, hogy olyan keverék, amiben 85% etanol van, 15% benzinnel keverve. Na ilyen nincs egyik gázolajban sem. Már csak azért se, mert egyszerűen nem keveredik a gázolajjal. Na jó, 1 literben 1/2deci talán. Ami viszont kötelező európában, az a megújuló üzemanyag tartalom, ami gázolajnál valami növényolaj-metilésztert jelent, FAME-nek is szokták hívni. (Fatty Acid Methyl Ester) Ezt akkor se tudod kikerülni, ha Portugáliából hozatod a gázolajat. Maximum nem repceolaj metilészter lesz a gázolajban, hanem pálmaolaj származék. Legrosszabb esetben dögzsír metilészter. Mert már ilyen is van.
Ezzel persze nem azt mondom, hogy a gázolajok közt nincs különbség, mert hát van, mégpedig óriási. Az egyik cég orosz köolajból dolgozik, a másik arabból, a harmadik északi tengeriből. Az egyik cég A-B-C technológiákból rakja össze a gázolajat, a másik A-G-F-ből, a harmadik meg A-T-D-ből. Ezeket nem kötik az orrunkra, csak azt érezzük, hogy az egyikkel jobban megy a gép, halkabb, talán később kell javítani az üzemanyag rendszer elemeit. Dehát szinte senki sincs, aki kategórikusan mindig ugyanannál a kútnál tankol, ezért sosincs összehasonlítási alapunk, csak hiedelmeink.
A schwechatiaknak van egy kőolaj vezetékük Triesztbe, onnan tudnak arab olajat venni, ha akarnak, de van orosz olajhoz is vezetékük, úgyhogy ki tudja, mit kaphatunk onnan, az viszont tény, hogy a prémium olajuk még csak nem is hasonlít a mol-os csodához.

Nemrég vettem Shell V Power Nitro-t, meglepődtem, mert 1-2 évvel ezelőtt az igen hasonlított az OMV prémiumra, most meg úgy néz ki, mint a Castrol SLX motorolaj kicsit hígabban, sárga, de bizonyos szögből nézve sötétzöld! Pár éve víztiszta, halványzöld volt ez is. Szóval nincs itt állandóság.


Köszönöm, látom Te igazán képben vagy. Valószínűleg keverem, de úgy emlékszem hogy akkor ilyen megújuló üzemanyag mentes gázolajat vesznek. Lehet hogy keverem még ezt is valamivel, de a lényeg hogy valami menteset veszik és sokkal finomabban jár tőle az autó + kevesebbet eszik 1 literrel. Nekik ez azért számít mert a "gépek" rengeteget mennek.

csbalu Elküldve: 2014-12-15 15:00 navigáció

SP_323i írta:
csbalu írta:
SP_323i írta: Sziasztok!

Felmerült bennem az, hogyha ezek az utólagosan legyártott androidos navik mondjuk ki vannak egészítve 3G-s internetes modullal, vagy eleve tudják a 3G netet, vajon alkalmasak lehetnek e waze futtatásra?
(Csak mert waze-t szoktam használni navigációnak és a fenti esetben lenne értelme utólagos navit berakni.)
Vagy ezeket nem lehet utólag updatélni software ügyben, mint mondjuk a GPS-eket?
Vagy totál láma kérdést tettem fel és várjak, míg ezeknek a gyártói rájönnek, hogy waze-val is kell gyártaniuk a cumót?


Alkalmasnak, alkalmasak! Viszont általában csak azt az Androidot támogatják amivel gyártották őket és az is már általában 1-2 verziószámmal előző. Az Androidos alkalmazásoknál előfordul, hogy korábbi OP rendszer verziókat már nem támogatnak, ezzel beszívhatod.
Egyébként a google maps is már a waze-ről dolgozik, csak még nem tudsz beküldeni infókat, de a jelentéseket látod.
Már rég megálmodtam azt a konstrukciót amiben van egy retina közeli kijelző, kezelőszervekkel, végfokkal, illesztő áramkörrel az autó felé és a processzor kártyája cserélhető, így 2 év elteltével nem kell teljesen új fejet venni, hanem elég a kártyát cserélni. Ezzel együtt skálázható lenne, mindenki a saját elvárásainak megfelelő hardware-el venné meg, aki minden évben újat venne eladhatná a régit, olyannak akinek még az is megfelelő.


Na most tényleg kiderül, hogy láma vagyok, mert a mondandód utolsó részéről képtelen vagyok eldönteni, hogy komoly-e vagy szívatsz
Az android verzió sima liba. Eleve úgy gondoltam, hogy hasonlóan működhetnek, mint egy androidos teló, csak ügye az okos navihoz kell a net is, hogy uptodate legyen ezek a kütyük meg 3G képesek
A gugli map-set nem igazán ismerem. Az is változtat útvonalat amennyiben az élő adatok megváltoznak pl baleset van stb?



Nem vagy láma, régóta gondolkozom ilyen magasröptű fejlesztéseken, Robinson kollégával is beszélgettünk már ezekről. Egyenlőre idő hiányában ez a projekt még nem valósul meg, illetve először azoknak fogok előállni tavasszal egy új megoldással akinek van gyári navigációjuk (részletek januárban a tesztkészülékek már gyártás alatt ).

A gugli map a legjobb navigációs szoftver tapasztalatom szerint, jobb mint a waze főleg hogy a waze most már a guglié Engem a waze bevitt már a málnásba, a házszámok tekintetén.

csbalu Elküldve: 2014-12-15 10:45 navigáció

SP_323i írta: Sziasztok!

Felmerült bennem az, hogyha ezek az utólagosan legyártott androidos navik mondjuk ki vannak egészítve 3G-s internetes modullal, vagy eleve tudják a 3G netet, vajon alkalmasak lehetnek e waze futtatásra?
(Csak mert waze-t szoktam használni navigációnak és a fenti esetben lenne értelme utólagos navit berakni.)
Vagy ezeket nem lehet utólag updatélni software ügyben, mint mondjuk a GPS-eket?
Vagy totál láma kérdést tettem fel és várjak, míg ezeknek a gyártói rájönnek, hogy waze-val is kell gyártaniuk a cumót?


Alkalmasnak, alkalmasak! Viszont általában csak azt az Androidot támogatják amivel gyártották őket és az is már általában 1-2 verziószámmal előző. Az Androidos alkalmazásoknál előfordul, hogy korábbi OP rendszer verziókat már nem támogatnak, ezzel beszívhatod.
Egyébként a google maps is már a waze-ről dolgozik, csak még nem tudsz beküldeni infókat, de a jelentéseket látod.
Már rég megálmodtam azt a konstrukciót amiben van egy retina közeli kijelző, kezelőszervekkel, végfokkal, illesztő áramkörrel az autó felé és a processzor kártyája cserélhető, így 2 év elteltével nem kell teljesen új fejet venni, hanem elég a kártyát cserélni. Ezzel együtt skálázható lenne, mindenki a saját elvárásainak megfelelő hardware-el venné meg, aki minden évben újat venne eladhatná a régit, olyannak akinek még az is megfelelő.

csbalu Elküldve: 2014-12-15 09:26 Centrálzár vezérlő, grundmodul

YELLOW írta:
lantika írta:
YELLOW írta:
lantika írta: Sziasztok. Kicsereltem a GM5-öt,mert elektromos ablakot tettem be hätra. Mindenmüködik tökeletesen,a täviränyitot mär betanitottam. Viszont a belsö vilägitäsom nem müködik. Akkor sem vilägit,ha täviränyitoval nyitom,akkor sem ha fel akarom kapcsolni a belsö lämpät. Az lehetseges,hogy a GM-ban ki van kapcsolva a belsö vilägitäs? Vagy esetleg a Car/Key memoryban??


igen előfordulhat, hogy ki van kapcsolva a GM-ben. most hirtelen nem tudom, hogy ez külön CKM-e, vagy csak sima GM téma.


Hogy lehet valaki ekkora istenbarma,hogy nem kell neki belsö vilägitäs??



nehogy azt hidd. régi berögződés. pl keresztfaternél soha egyik aztóban sem égett. csak ugye ott volt kapcsoló, amivel fixen ki lehetett kapcsolni. E46-nál meg ugye nem lehet, csak diaggal.


Apámnak a mai napig nem ég a Ford Galaxyjában... mert lemeríti az akkut ha égve marad.. Egyébként 1-2 szarabb kocsiban égve is marad szépen a lámpa, pl a csomagtartóét nem időzítik és örökké valóságig ég ha nem zárod be az ajtót.

csbalu Elküldve: 2014-12-13 10:23 Első lámpa

YELLOW írta: valaki tudja, hogy lehet beállítani az első lámpa magasságát?
azt tudom hol kell, inkább a hogyan. pl milyen messze kell állni a faltól és ott milyen magasra kell világítani a lámpának?
cseréltem izzót, aztán mintha magasra menne, hétvégén nem akarok így menni vele, oké lentebb tudom tekerni, de ha mégis este mennék, azért létnom is kellene, és más is lásson, ne vakítsam el. egy szervíz van, akikben bízok ilyen téren, de ők nem elsznek nyitva. és nekem vasárnapra kellene. közben googlizok is.

szerk.: közben meg van, hát már csak helyet kell találjak.


Oszd meg velünk kérlek! Sokaknak össze vissza világít a lámpája és a vetítési képről még nem is hallottak. + én most akarok foncsort cserélni egy lámpában, jó lenne utána leellenőrizni a dolgot. Előre is köszi!

csbalu Elküldve: 2014-12-12 12:18 képek

Pocses írta: Strandkorlát kék de csodaszépek!






Viccelszbolondozol? Ölnék érte!

csbalu Elküldve: 2014-12-12 11:50 Service manual

szilvi írta: Sziasztok,
Kérlek Titeket, hogy valaki küldje meg nekem a Hans-Rüdiger Etzold - Így csináld! BMW 320 E46 könyvet pdf-ben, vagy egy linket
A lenti linket próbáltam, de már nem él... Nagyon örülnék!
Köszönöm


Szilvi!

Beledobok egy 1000-est Ha utána elküldöd nekem PDF-ben

csbalu Elküldve: 2014-12-12 11:43 Társalgó

Pocses írta:
Robin68 írta: Az emberbarát intézkedés egyike...

Fizetős lesz az M0-s és a budapesti autópálya-bevezetők is


Erről mindig az jut eszembe amit régen szajkóztak: Az Önök pénzén épül, Önöknek!
Menjenek a retkes pi..ába.
Rengeteg honfitársunk meg az autópályára sem megy fel, mert épp elég neki megtankolni a verdáját.


és az Önök pénzén tartják karban

csbalu Elküldve: 2014-12-12 11:42 Társalgó

Pocses írta:
Robin68 írta: Az emberbarát intézkedés egyike...

Fizetős lesz az M0-s és a budapesti autópálya-bevezetők is


Erről mindig az jut eszembe amit régen szajkóztak: Az Önök pénzén épül, Önöknek!
Menjenek a retkes pi..ába.
Rengeteg honfitársunk meg az autópályára sem megy fel, mert épp elég neki megtankolni a verdáját.


Azért azt tegyük hozzá, hogy az ingázóknak akik Pest környékéről járnak be autópályán az éves 42.000Ft-os pályamatrica helyett 5000Ft-ot kell fizetnie egy évre, vagy annak aki balatonra csak 15-öt.
Ettől függetlenül rohadtul nem kéne a bevezető szakaszokat és az M0-t fizetősség tenni...
Azok az emberek, akik napi szinten használják, biztos ki fogják fizetni, mert rengeteg időt és üzemanyagot spórolnak, viszont azok akik tényleg csak 1x 1x használnák a kisebbe mellékutakra fognak terelődni ami forgalom szempontjából nem előnyös. Ettől függetlenül, szerintem egy pesti autós ki fogja fizetni, mindannak ellenére, hogy rohadtul nem kellett ezt eddig fizetni, ez még egy bőr az autósokról.
Viszont leszaladhatsz Mogyóródra, vagy épp Gödöllőre a pályán, minden féle extra költség nélkül, nem kell nézni a pályamatrica érvényességét stb... Nekem személy szerint ez nagyon jól jönne, én örülnék neki. De más ember, vagy egy átutazó szemével nézve egy SZ*R!
Azt viszont nem tudom, hogy hogyan tudják majd ezt együtt kezelni, ha mondjuk januárban veszek egy pestit, márciusban mennék debrecenbe, juniusban pécsre, aztán meg szeptemberben miskolcra, akkor össze vissza fognak lejárni az éves matricáim??? SHIT.... faszság....